Opis Systemu Zarządzania Ryzykiem

INTERBANK FINANCIAL SERVICES SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ

§ 1

Niniejszy dokument, stanowi system zarządzania ryzykiem związanym z działalnością prowadzoną przez INTERBANK oraz systemami i procesami stosowanymi przez INTERBANK w prowadzonej działalności, których celem jest identyfikacja, zarządzanie oraz monitorowanie ryzyka w działalności INTERBANK, jak również rozpoznawanie ryzyka związanego ze stosowanymi przez INTERBANK działaniami, procesami i systemami. W ramach systemu zarządzania ryzykiem opracowano i wdrożono wskazane w § 4 poniżej uzgodnienia, procesy, mechanizmy, zasady oraz procedury zarządzania ryzykiem.

§ 2

Przez użyte w niniejszym dokumencie określenia i skróty należy rozumieć:

  1. INTERBANK – Interbank Financial Services Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie (KRS 0000018077), ul. Sienna 75, 00-833 Warszawa;
  2. Ustawa – ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
  3. Pracownik – osoba pozostająca z INTERBANK w stosunku pracy;
  4. Instrumenty Finansowe – instrumenty finansowe w rozumieniu Ustawy, w szczególności obligacje i bony, jak również depozyty, transakcje wymiany walutowej, transakcje OIS i Repo, oraz inne finansowe kontrakty terminowe tj. swapy dotyczące stóp procentowych, swapy walutowe i inne;
  5. Osoba Zaangażowana osoba, o której mowa w art. 2 pkt. 1) Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy;
  6. Usługi Maklerskie – działalność INTERBANK w zakresie przyjmowania i przekazywania zleceń nabycia lub zbycia Instrumentów Finansowych [art. 69 ust. 2 punkt 1) Ustawy] poprzez podejmowanie czynności mających na celu znalezienie podmiotów zainteresowanych zawarciem transakcji/umowy w przedmiocie nabycia lub zbycia Instrumentów Finansowych tj. kojarzenie dwóch lub więcej podmiotów w celu doprowadzenia do zawarcia transakcji między tymi podmiotami [art. 74b ust. 1 punkt 2) Ustawy].

§ 3

  1. Uwzględniając: a) rozmiar i rodzaj działalności maklerskiej (Usługi Maklerskie) prowadzonej przez INTERBANK; oraz b) że jest to właściwe i proporcjonalne w stosunku do charakteru, skali i stopnia złożoności działalności gospodarczej oraz do charakteru i zasięgu usług i działań inwestycyjnych wykonywanych w toku tej działalności przez INTERBANK; nie wyodrębniono w strukturze organizacyjnej INTERBANK niezależnej od obarczonej ryzykiem działalności operacyjnej jednostki/komórki realizującej funkcję zarządzania ryzykiem.
  2. Zadania w ramach systemu zarządzania ryzykiem, w szczególności nadzorowanie systemu zarządzania ryzykiem, wykonuje członek zarządu INTERBANK niebędący Prezesem zarządu INTERBANK.
  3. W związku z działalnością prowadzoną przez INTERBANK (świadczeniem Usług Maklerskich) zidentyfikowano następujące kategorie istotnych ryzyk:
    1.  operacyjne;
    2. płynności finansowej;
    3. prawne;
    4. wynikające ze zmian warunków makroekonomicznych;
    5. kredytowe.
  4. INTERBANK prowadzi działalność (Usługi Maklerskie), której zakres i charakter powoduje nieznaczącą możliwość występowania innych kategorii ryzyk poza wskazanymi w ust. 3 niniejszego paragrafu.
  5. Bieżący nadzór systemu zarządzania ryzykiem, włączając monitorowanie – a) adekwatności i skuteczności stosowanych przez INTERBANK strategii i procedur zarządzania ryzykiem; b) stopnia, w jakim INTERBANK i Osoby Zaangażowane stosują się do uzgodnień, procesów i mechanizmów wskazanych w § 4 poniżej; c) adekwatności i skuteczności środków podjętych w celu wyeliminowania wszelkich nieprawidłowości w tych strategiach, procedurach, uzgodnieniach, procesach i mechanizmach, w tym niezastosowania się Osób Zaangażowanych do takich uzgodnień, procesów i mechanizmów lub nieprzestrzegania takich strategii lub procedur – wykonuje osoba wskazana w ust. 2 niniejszego paragrafu.
  6. System zarządzania ryzykiem podlega regularnej – raz na rok – weryfikacji pod kątem adekwatności i skuteczności, a także w celu wyeliminowania nieprawidłowości w tym systemie. Weryfikacji systemu zarządzania ryzykiem dokonuje zarząd INTERBANK. W ramach weryfikacji, zarząd INTERBANK dokonuje identyfikacji ryzyk, oceny uzgodnień, procesów, mechanizmów, zasad i procedur określonych w niniejszym dokumencie oraz analizy w celu ewentualnej identyfikacji występowania w INTERBANK innych rodzajów ryzyk, niż wskazane w ust. 3 niniejszego paragrafu. Identyfikacja ryzyk to czynność mająca na celu określenie, które ryzyka występują w INTERBANK. W wyniku identyfikacji lub weryfikacji, jeżeli zachodzi taka konieczność, dokonywane są stosowne zmiany/uzupełnienia w systemie zarządzania ryzykiem. Dodatkowo, identyfikacji ryzyk dokonuje się w miarę potrzeb, w szczególności w związku ze zmianą zakresu działalności INTERBANK lub zmian w otoczeniu mających wpływ na występowanie ryzyk w INTERBANK.

§ 4

  1. W INTERBANK stosowane są następujące uzgodnienia, procesy, mechanizmy, zasady oraz procedury zarządzania ryzykiem:
    1. W odniesieniu do ryzyka operacyjnego:
      1. Związanego z ryzykiem awarii wewnętrznego systemu IT – centrala telefoniczna INTERBANK jest podłączona do urządzenia podtrzymującego zasilanie UPS. Ponadto, INTERBANK posiada umowę serwisową systemu głosowej komunikacji Netrix,
      2. Związanego z ryzykiem utraty istotnego Pracownika (np. przejście do konkurencji) – Pracowników operacyjnych wiążą z INTERBANK stosowne umowy o zakazie działalności konkurencyjnej. W każdym Dziale pracuje kilku Pracowników (brokerów), którzy wykonują zbliżone zadania. Ponadto, zarząd INTERBANK monitoruje bieżące potrzeby kadrowe INTERBANK. Pracownicy mają prawo zgłaszania wniosków kadrowych,
      3. Związanego z ryzykiem całkowitego zniszczenia biura (np. z powodu ataku terrorystycznego) – przeniesienia biura do innej lokalizacji,
      4. Związanego z ryzykiem zaprzestania świadczenia usług przez istotnych podwykonawców (Orange Polska S.A., Reuters, Bloomberg) – wykorzystywanie kilku, niezależnych kanałów komunikacji z klientami,
      5. Związanego z ryzykiem popełnienia błędu przez Pracownika (brokera) – po skojarzeniu transakcji broker niezwłocznie dostarcza dane kojarzonej transakcji w celu wprowadzenia do systemu rejestracji i potwierdzania transakcji, a następnie potwierdzenia transakcji wysyłane są do klientów, którzy mają możliwość sprawdzenia poprawności danych kojarzonej transakcji,
      6. W przypadku awarii kanałów głosowych/dedykowanych linii telefonicznych stosuje się zastępczo internetowe systemy dealingowe i informacyjne Bloomberg oraz Reuters,
      7. Związanego z ryzykiem pożaru, kradzieży i utraty mienia – lokal, w którym świadczone są Usługi Maklerskie znajduje się w chronionym budynku. Ponadto, INTERBANK posiada stosowne ubezpieczenia;
    2. Ponadto, w zakresie monitorowania i kontroli ryzyka operacyjnego stosuje się następujące procesy: (i) nadzór nad przepływem i uniemożliwieniem wykorzystywania informacji poufnych i stanowiących tajemnicę zawodową, (ii) szkolenie pracowników w zakresie obowiązujących przepisów, oraz (iii) nadzór nad przestrzeganiem ogólnych zasad bezpieczeństwa;
    3. W odniesieniu do ryzyka płynności finansowej – ryzyko niewywiązania się z bieżących zobowiązań w wyniku niedopasowania przepływów finansowych – INTERBANK zarządza płynnością finansową z uwzględnieniem bieżącego uzyskiwania środków płynnych oraz przyszłych potrzeb. INTERBANK utrzymuje wysoki stan środków płynnych, adekwatny do zakresu prowadzonej działalności. W celu realizacji obowiązków zarządzania ryzykiem płynności stosuje się następujące strategie i procedury: (i) poziom środków płynnych zapewnia bezpieczne regulowanie zobowiązań INTERBANK w celu utrzymywania bez zakłóceń podstawowej bieżącej działalności, w tym płatności z tytułu podatków i innych obciążeń administracyjnych, płac, najmu, dostępu do serwisów, itp., (ii) bezpieczne lokowanie środków własnych poprzez ich przechowywane na rachunkach bieżących lub inwestowanie w lokaty. W przypadku ewentualnego stwierdzenia zagrożenia utratą płynności zarząd INTERBANK dokonuje analizy i wyboru dostępnych źródeł płynności, a w przypadku, gdy upłynnione składniki aktywów własnych będą niewystarczające – zwraca się do wspólników z wnioskiem o przekazanie środków płynnych – tytułem pożyczki bądź opłacenia podwyższenia kapitału zakładowego;
    4. W odniesieniu do ryzyka prawnego, które jest związane ze zmianami w prawie i regulacjach, zgodnością z nimi oraz wykonalnością umów i związaną z nimi odpowiedzialnością oraz zgodnością z prawem działalności prowadzonej przez INTERBANK, zarząd oraz Inspektor Nadzoru prowadzą stały monitoring zmian legislacyjnych i orzeczeń sądowych. Ponadto, w ramach zarządzania ryzykiem prawnym stosuje się podnoszenie wiedzy prawnej pracowników INTERBANK poprzez szkolenia oraz tworzenie precyzyjnych i adekwatnych wzorców umów/dokumentów;
    5. W celu realizacji obowiązków zarządzania ryzykiem zmian warunków makroekonomicznych INTERBANK analizuje informacje makroekonomiczne. Wszelkie istotne zmiany warunków makroekonomicznych mogące mieć wpływ na działalność INTERBANK są odnotowywane i poddawane ocenie przez zarząd INTERBANK, który podejmuje odpowiednie do rodzaju i skali ryzyka działania. Biorąc pod uwagę skalę działalności INTERBANK ocenia się, że stopień narażenia na ryzyko zmian warunków makroekonomicznych jest niewielki;
    6. W odniesieniu do ryzyka kredytowego, które jest rozumiane jako możliwość niewywiązania się ze zobowiązań przez dłużników INTERBANK, Zarząd kontroluje dwa główne obszary, w których INTERBANK jest narażona na ryzyko kredytowe: środki pieniężne na rachunkach bankowych, w tym lokaty bankowe oraz należności od odbiorców. Ryzyko kredytowe związane z utrzymywaniem środków pieniężnych/depozytów na rachunkach bankowych jest na bieżąco monitorowane przez zarząd poprzez analizę ratingów kredytowych instytucji finansowych, z którymi INTERBANK współpracuje oraz ograniczenie poziomu koncentracji środków w poszczególnych instytucjach adekwatnie do skali prowadzonej działalności. INTERBANK alokuje okresowo wolne środki pieniężne zgodnie z wymogami zachowania płynności finansowej w celu ochrony kapitału i maksymalizacji przychodów odsetkowych. Zarząd INTERBANK ogranicza ekspozycję na ryzyko kredytowe związane z należnościami od obiorców poprzez bieżący monitoring stanu należności, ocenę i monitoring kondycji finansowej kontrahentów, ustalanie limitów kredytowych. Kredyt kupiecki otrzymują sprawdzeni, długoletni kontrahenci, a dostarczanie usług nowym klientom w większości przypadków dokonywane jest po weryfikacji wypłacalności nowego kontrahenta;
    7. Zgodność działalności INTERBANK z przepisami prawa i regulacjami wewnętrznymi oraz ocena ich funkcjonowania jest przedmiotem kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego.
  2. Rada nadzorcza i zarząd INTERBANK regularnie (raz na rok) otrzymują pisemne sprawozdanie z funkcjonowania systemu zarządzania ryzykiem sporządzane przez osobę wskazaną w § 3 ust. 2 powyżej. System zarządzania ryzykiem zatwierdza rada nadzorcza INTERBANK

  3. INTERBANK przekazuje radzie nadzorczej pisemne sprawozdania, raporty i istotne informacje dotyczące funkcjonowania systemu zarządzania ryzykiem przy użyciu poczty elektronicznej (e-mail) z potwierdzeniem dostarczenia. Każdorazowo, po otrzymaniu poczty elektronicznej zawierającej sprawozdania, raporty lub istotne informacje dotyczące funkcjonowania systemu zarządzania ryzykiem, członkowie rady nadzorczej przekazują INTERNABANK potwierdzenia otrzymania i zapoznania się z ich treścią. Mechanizm opisany w niniejszy ustępie zapewnia radzie nadzorczej odpowiednie monitorowanie sytuacji oraz aktywny udział w systemie zarządzania ryzykiem.

  4. Pracownicy INTERBANK zobowiązani są do zaznajomienia się z niniejszym dokumentem oraz do podpisania oświadczenia stwierdzającego znajomość, zrozumienie i akceptację jego treści.



all rights reserved - 2016 - Interbank Financial Services Sp. z o.o. - made by station75.com